10 Tips för att gå ner i vikt

För att kunna gå ner i vikt handlar det oftast om att se över sina vanor och göra små förändringar i sin vardag.
Nedan finner du 10 superbra och enkla knep som kan hjälpa dig att lyckas med din viktminskning.

1. Drick mycket vatten, minst 2 liter om dagen! När du dricker rikligt med vatten undviker du att äta,
för du är egentligen törstig, något som faktiskt är väldigt vanligt.

2. Du bör äta 5-6 små mål om dagen istället för stora och färre. När man äter ofta och mindre
stabiliserar man blodsockernivån och håller insulinnivån i schack. Du håller jämn energi under
dagen och minskar sockersuget. Du bidrar även till att kroppen får ny energi och kan arbeta under
bra förutsättningar och får ökad fettförbränning.

3. För att uppnå en viktnedgång är det ett faktum att du ska äta färre kalorier än vad du förbränner.
Ett bra och lättsamt sätt att hålla koll på hur mycket kalorier man faktiskt äter och dricker under
dagen är att notera och skriva ner allt. Det finns många bra appar som är till just för detta ändamål
som man enkelt kan ladda ner, alternativet är att skiva upp allt på papper.

4. Undvik att handla på tom mage så är det lättare att undvika impulsköp i affären!

5. Ät efter tallriksmodellen och ät bara 1 portion mat. Fördela upp din portion mat där 50% ska vara
grönt, 25% ex. potatis och de sista 25% med fisk, fågel eller magert kött.

6. Ät fiberrik mat! Kostfiber sätter fart på matsmältningen, ger en långsammare höjning av
blodsockernivån och ökar mättnadskänslan. En fiberrik kost hjälper även till att sänka blodfetter
och förhindra hjärt- och kärlsjukdomar.

7. Kosten är en väldigt stor del vid viktminskning, men du måste även röra på dig! Utför någon form
av träning med hög intensitet så du får upp pulsen minst 3 gånger i veckan och så länge som
möjligt för att förbränna så mycket kalorier som möjligt, minst 30 minuter. Det finns många bra
sätt att få upp pulsen på, ett par exempel är snabba promenader, cykelturer, simning och
joggingturer.

8. Det är viktigt att du får bra med sömn och undviker stress. Vid för mycket stress och sömnbrist
kan kroppen gå i försvar och lagra energin istället för att använda den till förbränning, det vill säga
att du inte kan uppnå önskad viktnedgång.

9. Var noga med att hålla koll på vad du stoppar i dig. Kaloririka produkter som exempelvis, godis,
läsk, chips, kakor, smör, grädde, ost, pasta, ris och bröd är livsmedel du bör dra ner på eller
undvika helt om du vill gå ner i vikt då det är lätt att man får i sig fler kalorier än vad man tror och
det är ju kalorierna vi måste minska på!

10. Ät fet fisk och gör underverk! Feta fiskar så som exempelvis, lax, röding, makrill, sill, strömming
och tonfisk innehåller näringsämnen som är svåra att få från andra livsmedel och som är jättebra
och viktiga för kroppen. Det nyttiga superfettet heter omega-3 och har stora positiva effekter på
vår hälsa. Fettet kan lindra och förebygga depression, demens och koncentrationssvårigheter och
kan även ha effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

+

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta. Vi följer GDPR och värnar om dina uppgifter, vill du veta mer kan du läsa om det här: https://www.scandinavianskincenter.se/integritet/

Stäng